Lang verzuim door burn-outs voorkomen

Zoals het voor mij en mijn klasgenootjes vroeger gebruikelijk was om de hele dag met een vulpen onze werkboeken vol te schrijven, zo is bij mijn kinderen een Chromebook de standaard geworden. Een prachtige ontwikkeling, natuurlijk. Ontzettend veelzijdig en zeker tijdens het thuisonderwijs van onschatbare waarde gebleken. Als ik zie wat zij er allemaal op kunnen, lijkt geen enkele technologie nog een uitdaging voor ze te vormen. In het beroepsleven gaan de ontwikkelingen minstens zo hard. Maar niet door iedereen zijn deze bij te benen. Met name voor mensen uit de oudere generatie kan dit stressklachten veroorzaken en dit leidt regelmatig – helaas – tot burn-outverschijnselen en langdurig verzuim. Hoe ga je hier als werkgever nou mee om en hoe voorkom je het?


Waar de stressklachten vandaan komen

Tilburg University deed onderzoek naar de ervaren werkdruk in Nederland in de afgelopen 20 jaar: deze is toegenomen en dat komt met name door die technologie en door veranderende normen en waarden. Het gaat dus al lang niet meer over het druk hebben, maar door het bijbenen van nieuwe manieren van communiceren en het plaatsmaken voor nieuwe technieken. Door de aanpassingen in het werk n.a.v. corona wordt dit versneld en extra duidelijk; communiceren en opleidingen volgen via Teams en Zoom vergt heel wat andere vaardigheden dan old school face-to-face. Niet alleen frustrerend als je moeite hebt je hieraan aan te passen, maar des te meer als je ziet hoe makkelijk een jongere generatie er wél in meegaat. En dat gaat niet alleen over op afstand communiceren. Waar men vroeger dagenlang stellages op- en afbouwde om van bovenaf werkgebieden in kaart te kunnen brengen, wordt nu simpelweg in een uurtje een drone bestuurd. En zo zijn er eindeloos veel ontwikkelingen die de kloof tussen jong en oud groter maken.


Hoe je dit signaleert

De zorgen die dit met zich meebrengt kunnen leiden tot stress. Dit start met kleine klachten: hoofdpijn, last van de rug, nek of schouders, vermoeidheid, prikkelbaarder zijn, etc. In eerste instantie zal dit misschien niet meteen alarmbellen doen afgaan, maar er kan dus heel wat achter schuilgaan. Blijft iemand hiermee rondlopen, dan worden de klachten erger en leidt dit uiteindelijk tot (langdurig) verzuim. In mijn ervaring bij de werkomgevingen waar ik kom, is het niet gebruikelijk voor medewerkers om hierover te praten. Terwijl dat nou juist net zo belangrijk is! Daarom moet je als werkgever/leidinggevende regelmatig vragen aan je medewerkers hoe het gaat en nóg belangrijker: hoe ze omgaan met hun uitdagingen.


Wat je eraan doet

Veel werkgevers starten dit gesprek niet, omdat ze bang zijn geen oplossing te kunnen bieden. Goed nieuws: meestal weet de medewerker zelf al wat een goede oplossing is! Als werkgever moet je hier goed en met regelmaat over in gesprek gaan en de medewerker faciliteren in zijn/haar oplossing. Meestal is deze eenvoudig te implementeren. Zelfs het bieden van een luisterend oor kan vaak al een wereld van verschil maken! Zo’n gesprek kun je starten in teamverband in een werkoverleg of gelijk een-op-een. Bij voorkeur wanneer je elkaar lijfelijk ziet, want onthoud: communiceren via een camera is voor zeker deze doelgroep vaak nog onprettig. Een telefoontje (alleen met audio dus) is dan een veiligere weg!


Benieuwd hoe je deze gesprekken kunt inbouwen? Ik help je graag op weg.


Uit de praktijk

Binnenkort laten we een van onze klanten aan het woord over dit onderwerp. Houd onze website en social kanalen in de gaten!

Onze selectie van praktijkverhalen

Praktijkverhalen