Effectief leiderschap, samenwerken en communiceren

Van kantoormedewerkers naar uitvoerders bij de klant en andersom; in het dagelijks werk bij dienstverlenende bedrijven is een efficiënte samenwerking tussen mensen van verschillende disciplines essentieel. Wij ontwikkelden een trainingspakket, passend bij elk van deze uiteenlopende doelgroepen. Zonder dat een grote tijdsinvestering wordt gevraagd en met praktische opdrachten over leiderschap, samenwerken en communiceren! Een kijkje in de keuken.


Werkplezier en productiviteit door efficiënte samenwerking

Een cultuur waarin iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt en waaróm dat zo is, effectieve communicatie en een samenwerkingsstructuur waarbij iedereen op zijn plek zit: dat zorgt niet alleen voor tijdswinst, maar ook voor verhoogd werkplezier. Toch heeft in de praktijk elke dienstverlener zo zijn uitdagingen rondom deze thema’s.


Trainingen van Personele Zaken

Daarom ontwikkelden we een aantal trainingen en bijbehorende opdrachten, die als complete set worden aangeboden. Per klant en situatie worden de trainingen ingericht en aangepast op de vragen van de opdrachtgever en medewerkers zelf, zodat het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk. Zo bleken in onze eerste pilot de volgende thema’s voorrang te hebben:

• Goede communicatie over werk en werkoverdracht met medewerkers onderling

• Communicatie richting de klant: commercieel, onderhandelen, beïnvloeden en inzicht in eigen gedrag

• Effectief werken: doelen stellen, werk in- en verdelen en handige hulpmiddelen

• Persoonlijke effectiviteit: grenzen bewaken en gericht werken aan doelen


Mijn PZ

De trainingen zijn een combinatie tussen offline bijenkomsten en online tools en opdrachten. Deze zijn te vinden in een voor de werkgever op maat gemaakte omgeving: Mijn PZ. Zowel offline als online zoeken we medewerkers op daar waar ze sowieso al actief zijn. Trainingen worden op locatie bij de klant gegeven en de omgeving is te bereiken via de kanalen die ze dagelijks opzoeken, zoals WhatsApp, via hun mobiele telefoon of tablet.


Deze mix aan offline en online werkt ideaal. Mede door de ervaringen met werken op afstand die we vanwege corona hebben opgedaan, weten we precies wat wel en niet werkt. Een fysieke bijeenkomst is kort en krachtig en bevat afwisselende werkvormen. Opdrachten die we online nasturen zijn praktisch en direct toepasbaar in het dagelijkse werk. Ook hand-outs van de trainingen, stappenkaarten en andere tools zijn in de online omgeving terug te vinden.


In co-creatie met de werkgever

De ene werkgever is de andere niet en iedere medewerker is verschillend. De trainingscyclus van Personele Zaken wordt daarom altijd op maat gemaakt. Welke vragen en uitdagingen spelen er? Hoe nauwer de samenwerking en hoe meer inbreng van de klant, hoe specifieker we maatwerk kunnen leveren. Dit gaat dus niet alleen over een logo of kleuren aanpassen in de online omgeving, maar over de volledige invulling van de trainingscyclus. Ook de werkvormen en opdrachten sluiten zo nog beter aan bij de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers. 


Hoe ziet jouw trainingscyclus eruit?

Hoe zorg jij voor effectieve samenwerking en communicatie binnen jouw organisatie? Ben je benieuwd hoe wij dit vanuit Personele Zaken inrichten of wil je een kijkje in onze online omgeving Mijn PZ? Stuur gerust een bericht naar Sandra Engelbertink!

Onze selectie van praktijkverhalen

Praktijkverhalen